Home > Uncategorized > Clienten gebruiken web 2.0 maar moeten counselors dit dan ook doen?

Clienten gebruiken web 2.0 maar moeten counselors dit dan ook doen?

En wat zit er dan in dat E-Counselling wat de inspanning van de counsellor de moeite waard maakt?
Web 2.0 betekend interactief, wederkerig, samenwerkend en vrije communicatie. In 2014 komend de eerste jongeren in het WO en HBO van Nederland die zijn opgegroeid met internet, en die dus andere werkwijzen en verwachtingen hebben dan de generatie hiervoor. Deze ‘C Generation of Net Generation is bekend met nieuwe technologie. Deze nieuwe technologieen die men collectief ‘WEB 2’ noemt betekend voor het werk, het onderwijs, trainingen, interactie en contact dat de werkwijze en organisatie gaat mee veranderen. Dat betekend ook andere bronnen van inkomsten.

 
Web 2 betekend dat er meer creators komen in plaats van de Searchers die nu als student informatie vergaderen. Nu wordt online leren nog weinig gedaan, laat onderzoek zien, en wordt internet vooral voor opzoeken en verzamelen gebruikt (Web 1). In 2020 is echter 40% van de kinderen opgegroeid met internet, en is hierin actiever geworden.
VS onderzoek naar wat jongeren op internet doen onderscheidt
3 typen:
– Hanging Out, dwz relaties aanknopen met leeftijdsgenoten,
uitwisselen van ideeen.
– Messing Around, dwz experimenteren en uitproberen wat
allemaal kan, door bijv bestaande zaken aan te passen.
– Geeking Out, dwz uitleven en inleven in een andere rol. Men
herleeft zich in een andere identiteit, via games of
simulaties.
Als counsellor wil je een compleet beeld van de client, en is het dus van belang ook hiernaar te vragen. Daarnaast kun je het web2 landschap ook zelf gaan gebruiken. In Web 2 van deze tijd wordt steeds meer gezamenlijk gemaakt,
in teams en communities, en dus is de maker niet altijd duidelijk. Tevens wordt ook steeds meer gedeeld met derden zonder dat er grenzen worden gesteld. Teksten, video’s sites worden herbewerkt en opnieuw gepubliceert, al dan niet binnen eigen organisatie of daarbuiten.
Beweging, multimedia en online zijn hoort ook steeds meer tot het beroep van de counsellor. Zulke E-counsellors begeleiden hun clienten op afstand, monitoren het verloop van acties en promoten hun werk aan de gebruiker via de communicatiekanalen van deze gebruikers. Het lijkt alsof hun werk ‘op straat ligt’, en hier is weerstand tegen gezien het beroeps geheimhouding. Maar stel dat je zorgvuldig om gaat hiermee, en alle privacy in act neemt, zij er dan voordelen? Tegenwoordig legen onderwijsinstellingen ook hun hele pakket op straat neer, onder he mom van Open Sources. Open Sources is wat onderwijsinstellingen wensen om
– hun markt te verbreden (gratis trekt meer toeschouwers, zoals de MIT basis module wiskunde met 1 miljoen bezoekers,
net iets groter dan het gemiddelde klaslokaal/worksop/vergaderruimte);
– dit verlaaagt de drempel voor anderen om kennis op te doen. Hierdoor wordt de omgeving slimmer, en ziet men dit als
maatschappelijk goed.;
– verbeterde vermarkting van de eigen opleiding, want steeds meer mensen zullen bekend raken met de naam van de opleiding, en deze zien als kennisbank van kwaliteitsonderwijs. In de toekomst zullen onderwijs en onderzoeksinstellingen de uitgeverijen gaan worden van kennis. Voorbeelden die nu al groot zijn als Khan Acaddemy, MIT Courseware, WikiWijs, P2PU en Open Courseware Consortium Nederland die allerlei modules te beschikking stellen.
Deze voordelen zouden dan ook voor de counsellor kunnen gelden: beropsverenigingen en groepen counselors die tips en suggesties ten behoeve vn maatschappelijke verbeteringen ‘op straat’ neerleggen. Je trainingen en begeleiding op straat, neemt dan de kwaliteit toe?
Ja, is de ervaring inmiddels uit open sourses, want door het gezamenlijk ontwikkelen neemt de competentie van de docent toe, en professionaliseert hij zich beter. Wat in het begin dus een ‘extra klus’lijkt om het onderwijs te digitaliseren en catalogiseren verdient zich dus terug doordat via feedback en eigen groei de docent
steeds beter wordt (prikkelende en motiverende constructies hiervoor zijn dan wel vereist, en niet elke docent/trainer/counselor is een goede leermiddelen ontwikkelaar). Tenslotte wil men goed materiaal op internet beschikbaar stellen, en peer reviews maken dit nog beter. Kwaliteit lijkt dan ook een belangrijke drijfveer om OpenSource materiaal te maken.
Profiteren van de gratis producten van Collectieve Kennis altijd goedkoper. Tenslotte is maken van onderwijsmiddelen 1 ding, maar het onderhouden is vele malen duurder. Optimaal inzetten in eigen onderwijs/training/praktijk krijgt nu de nadruk, en best
practices en ervaringen worden uitgewisseld. De bekostiging van gratis materiaal in de Open Sources is nu nog iets van overheden, maar steeds meer worden eigen initiatieven ontwikkeld buiten de bestaande organisaties. Bijv. open sources ontwikklelden zich in de VS omdat studieboeken te duur werden voor ouders en lerareren, en hierop spelen
kleinere bedrijfjes in door voor scholen handzame printed-on-demand papieren boekjes te maken van het gratis,materiaal, tegen betaling. Het zelf uitprinten door de leerling wordt
hierdoor bespaard.
Face-to-face begeleiding, groepsbijeenkomsten en terug koppeling in persoon zal ook altijd bij Counselling blijven horen, zodat deze bron van inkom,sten blijft. Grotere namesbekendheid en verdieping van de kwaliteit van counselling zou een verworvenheid van e counselling kunnen worden.
Literatuur
search.creativecommons.org
www.digischool.nl Leermiddelen database digischool
Ruud de Moor Centrum, Open Universiteit www.rdmc..nl/portal:
alles wat voor de professionalisering van de docet nodig is.
http://ocw.tudelft.nl Gratis cursussen TU Delft
wikiwijs.nl
Twitter Auteurswetgeving en open sources van SURF #SA-OER
MIT Courseware
P2PI peer to peer inventory
Khan Academy
Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: