Home > Uncategorized > Kernreflectie als hulpmiddel bij studenten die vastlopen in de studie

Kernreflectie als hulpmiddel bij studenten die vastlopen in de studie

Donderdag  15 maart  2012  van 16.30 tot 18.00 uur in Arnhem 

Treasures are people who look into my eyes and see my heart. –  Rick Betz 

Het vermogen tot reflectie is van fundamenteel belang voor processen van zelfsturing. Echter, soms is reflectie niet voldoende en  lijken fundamentelere zaken door te werken op het functioneren. Het zelfbeeld van de student kan bijvoorbeeld een beslissende invloed hebben op zijn  functioneren, of de student doet wel wat er van hem verwacht wordt, maar voelt zich er niet echt bij betrokken. Dan is een vorm van reflectie nodig die betrekking heeft op een diepere laag van de persoonlijkheid. We spreken dan over “kernreflectie”. Begeleiders moeten dan  in staat zijn zich af te stemmen op de laag van de persoonlijkheid die in het geding is.

Gebaseerd op Fred Korthagen en Angelo Vasalos, 2001.

Pabo Arnhem heeft de mogelijkheid gecreëerd om studenten die om meerdere redenen vastlopen in de studie  kernreflectie aan te bieden. Het gaat om studenten die:

  • Aangeven dat hun persoonlijke levensproblemen de studie belemmeren
  • Steeds weer tegen dezelfde studieproblemen aanlopen.
  • Tegen grote achterstand zijn aangelopen.

Wij zijn het met Korthagen (1998, 2000) eens als hij stelt dat reflectie een centrale rol speelt bij zelfsturend leren. Zonder reflectievermogen is naar ons zeggen niemand in staat om te komen tot zelfsturend leren, tot het richting kunnen geven aan de eigen studieloopbaan. Vandaar dat op HBO niveau van de student verwacht wordt dat hij in staat zal zijn om te kunnen reflecteren.

Soms ligt het probleem van de student waardoor de studie stagneert  echter gecompliceerder. De belemmerende overtuigingen van de student kunnen diep verankerd zijn in zijn/haar levensverhaal en raken de lagen van identiteit en betrokkenheid. Hierbij lukt het je als studentbegeleider  niet zo gemakkelijk de student te helpen een verandering tot stand te brengen omdat  je niet tot de kern van het probleem doordringt.

 

Kernreflectie biedt mogelijkheden om meer fundamentele problemen zichtbaar te maken, te laten ervaren, te helen en om te vormen tot nieuwe uitdagingen om het eigen leven en dus ook de studie weer richting en vorm te geven. Dit vraagt echter wel meer van de begeleider dan van een studiebegeleider veelal gevraagd wordt.

Deze bijeenkomst is nadrukkelijk bedoeld om het speelveld en de mogelijkheden van kernreflectie in het onderwijs te verkennen, discussies hierover te voeren en door middel van de dialoog onszelf hierin verder te vormen.

 Aanmelden

Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar Bregje.Snel@han.nl.

 Ronde tafel Kernreflectie in het HBO
Begeleiding Henk Boer (Pabo Arnhem)
Datum Donderdag 15 maart  2012
Tijd 16.30 – 18.00 uur
Plaats HAN Campus Arnhem, Techniek, Ruitenberglaan 26, Lokaal  B 2.48
Doelgroep Docenten, studieloopbaanbegeleiders, lectoren, instituutsdirecteuren, managers en beleidsmedewerkers van de HAN, medewerkers SB
Organisatie SCO – Ingrid Kneefel en Mea Verbunt
Aanmelding Bregje.Snel@han.nl

 

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: