Home > Uncategorized > Project voor jonge mantelzorgers

Project voor jonge mantelzorgers

Anders Jong is een heel bijzonder project. Wat is Anders Jong? Jolanda Groen-Raatgever is drie jaar geleden naast haar baan bij het GGZ in Rotterdam haar project Anders Jong begonnen. Dat doet ze omdat ze vind dat Bekijk de website van Anders Jongkinderen binnen een gezin met een langdurig zieke ook aandacht verdienen. De meeste aandacht van de omgeving gaat vaak uit naar de zieke zelf. En laten we wel zijn, het is voor veel mensen soms al moeilijk genoeg om de juiste woorden te vinden om de zieke zelf een hart onder de riem te steken, laat staan als je dat ook nog eens voor een kind moet doen.

Jolanda trekt zich die kinderen aan. Samen met andere mensen organiseert ze workshops voor kinderen uit een “mantelzorggezin”. Doel is om de kinderen een leuke middag te bezorgen. Als ze willen, mogen ze praten over de situatie thuis, maar dat is absoluut niet de insteek. Wat op zo’n middag gebeurt is dat kinderen (en begeleiders) met een hoofd vol ideeën naar huis gaan. De kinderen leggen onderling ook contact met elkaar: ze weten dat er ook andere kinderen zijn waar het thuis wat minder makkelijk gaat.

Eerst deed Jolanda dit werk als vrijwilliger, nu is ze er al weer drie jaar serieus mee bezig. Anders Jong is inmiddels erkend als wijkinitiatief in Hoogvliet (Rotterdam). Ook vanuit de wijk Charlois krijgt ze al opdrachten om dergelijke middagen te organiseren.

Wat wil Jolanda hier nou mee bereiken?

Jolanda wil graag mantelzorg uit de anonimiteit halen en bespreekbaar maken op bijvoorbeeld scholen. Ook wil ze dat kinderen zelf herkennen dat de situatie die ze zelf misschien als “normaal” ervaren, niet voor iedereen “normaal” is. Dat het af en toe knap lastig kan zijn, en dat je best om hulp mag vragen of je hart wilt kunnen uitstorten. Omdat het een moeilijk onderwerp is, kiest Jolanda voor een subtiele benadering. Ze is zelf geen maatsschappelijk werker, maar heeft wel een enorm netwerk. In de afgelopen jaren is dat netwerk alleen maar groter geworden en wordt er over gesproken. Zo is ze uitgegroeid tot een gesprekspartner voor andere (maatschappelijke) organisaties.

Wat kan jij voor Jolanda doen?

Gele Ballon is helemaal indacht J.F. Kennedy; “ask not what your country can do for you — ask what you can do for your country”. En net als Jolanda willen we heel graag de wereld een klein beetje helpen verbeteren.

Ik heb Jolanda gevraagd welke hulp zij nog kan gebruiken. Hier volgt haar reactie:

Wat heb ik nodig:

Ik wil graag het bijzondere dubbelleven van jonge mantelzorgers tussen de 10 en 16 jaar zichtbaar maken. Hiervoor ben ik op zoek naar jonge embassadeurs die hun verhaal aan mij kwijt willen. Deze verhalen wil ik bundelen en op mijn website gaan vermelden, zodat ook andere kinderen en jong volwassenen zich in de verhalen kunnen herkennen. Dit kan openbaar of anoniem.

Ik ben op zoek naar jonge embassadeurs die op bijvoorbeeld voortgezet Onderwijs samen met mij voorlichting gaan geven. Een soort evidence based story telling.

Ik ben op zoek naar bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen. Mijn project Anders Jong spreekt veel mensen, bedrijven en instellingen aan. Het kan gaan om sponsoring maar ook kennis en kunde is goud waard!

Ik ben op zoek naar jongeren die een Maatschappelijke stage willen lopen. Het mag ook een HBO student zijn richting Pedagogiek, organisatiekunde, SPW/SPW?

Ik ben altijd op zoek naar mensen die met mij samen willen brainstormen over thema mantelzorg jong/oud, opzetten zorgconferenties etc.

En Jolanda wil dat heel veel andere mensen en kinderen op de hoogte zijn van haar project Anders Jong. Tweet of Facebook daarom een link naar dit artikel (tip: gebruik de knoppen aan de linkerkant), of naar de website van Anders Jong.

 

 

http://www.andersjong.nl/index2.php

Categorieën:Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

