Home > Uncategorized > Media coaches nodig voor allochtone ouders

Media coaches nodig voor allochtone ouders

Allochtone ouders hebben behoefte aan mediaopvoedingsondersteuning maar zowel in de wijk als op internet wordt niet aan hun vraag voldaan. Dit blijkt uit een onderzoek van Miramedia en Pharos naar  ‘mediaopvoedondersteuning’ voor allochtone ouders in achterstandswijken. ’Mediaopvoed-ondersteuning’ is opvoedondersteuning waarbij ouders hun kinderen leren begeleiden in het kritisch omgaan met social media en internet.

Onderwerp leeft

Het computergebruik van de kinderen houdt de ouders bezig. De ouders, die overigens zelf ook zeer actief zijn op de computer,  vragen zich af: ‘Wat doen mijn kinderen op het internet? Met wie chatten ze, wat lezen ze? Wat doen ze eigenlijk op school op de computers?’ Welke regels kan ik ze nog opleggen?’

De ouders zien zowel de positieve kanten, zoals huiswerk maken of informatie opzoeken, als de mogelijke negatieve zoals pesten, porno kijken, verkeerde contacten onderhouden. Ze zijn vaak bang dat ze niet de mogelijkheid hebben hun kinderen voldoende  te begeleiden.

Behoefte

Vanwege bovenstaande vragen hebben de ouders  behoefte aan o.a.:

  • themabijeenkomsten
  • informatie vanuit de basisschool
  • computeractiviteiten met kinderen
  • weten hoe je kinderen kan begeleiden in internetgebruik
  • chatten met andere ouders
  • technische informatie over bijvoorbeeld filters op het internet
  • verhoging van eigen vaardigheden op de computer om zo de eigen kinderen beter te kunnen begeleiden

Vraag en aanbod komen niet bij elkaar

Reguliere lokale organisaties zoals bijvoorbeeld bibliotheken, geven aan dat  ze allochtone ouders slechts mondjesmaat bereiken. Daarnaast zijn er wel brochures, websites, ouderavonden en landelijke cursussen over mediaopvoedondersteuning,  maar die houden meestal geen rekening met taalbarrières en diversiteit.
Verder zijn er weinig mediacoaches  (professionals in welzijn en onderwijs die kinderen en ouders kritisch leren omgaan met de media) met interculturele competenties en besteden opleidingen tot mediacoach nauwelijks aandacht aan diversiteit. Om een inhaalslag mogelijk te maken worden momenteel de volgende activiteiten ontwikkeld:

  • procesbeschrijvingen van nieuwe wervingsmethoden en aanvullend voorlichtingsmateriaal voor mediawijsheid instellingen gericht op de Turkse en Marokkaanse groepen;
  • screening van het huidige voorlichtingsmateriaal voor ouders wat betreft taal, beeldmateriaal en abstractieniveau;
  • screening van de programma’s van mediacoachopleidingen op cultuursensitiviteit
  • het opzetten van een netwerk van interculturele mediacoaches die ingehuurd kunnen worden in met name multiculturele wijken
  • intercultureel (bij)scholingsaanbod voor mediawijsheid professionals.
  • 15 opgeleide interculturele mediacoaches;
  • ontwikkeling en integratie van intercultureel materiaal in het reguliere cursus- en mediawijsheid aanbod.

Lees meer in de rapportage ‘Allochtone ouders en de digitale generatiekloof’

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: