Home > Uncategorized > LinkedIn voor meer contacten van ABvC counsellors

LinkedIn voor meer contacten van ABvC counsellors

Heb je je wel eens afgevraagd waarom LinkedIn je niet oplevert wat je ervan zou verwachten? En hoe je dit zou kunnen verbeteren? Een stuk van Leni Minderhoud:

De oplossing is ingegeven door de huidige marketing en acquisitie beginselen, die we misschien niet eens meer marketing moeten noemen maar …samenwerking?

Ik ga in dit artikel uit van een kandidaat voor een baan maar het principe geldt evenzeer voor bedrijven die meer klanten willen.

Net als producten zich zelden meer verkopen alleen op basis van hun kenmerken (unique selling points), komen veel werkzoekenden niet meer aan werk door hun competenties en ervaring te promoten. Schrap het woord ‘IK’ uit summary, (zoek)profiel en motivatiebrief! Vandaag is er een overvloed aan keuze gezien vanuit de werkgever en is de gecommuniceerde waarde van veel aanbod te algemeen.

Hoe moet het dan?

Het is nu de kunst om te begrijpen wat de échte behoefte is van een werkgever. Wat zou een argument zijn om juist voor jou te kiezen? Wat voor behoefte drijft het actiemoment? We vinden onszelf natuurlijk de ideale kandidaat, maar ben je dat ook?

Kijk goed hoe de vacature aansluit bij het bedrijf. Van een programmamanager zal bij een kleine organisatie heel wat anders worden verwacht dan bij een grote organisatie. Zelfs als beiden precies dezelfde vacature omschrijving hebben, bepaalt het bedrijf op zich waar de verschillen kunnen liggen. Probeer deze te achterhalen door je goed in te lezen in het bedrijf. Doe veel onderzoek naar het bedrijf en luister goed. Indien je de informatie zorgvuldig analyseert zul je patronen ontdekken en uitvinden wat de echte drijfveer is om iemand aan te nemen (Unique Buying Argument).

Onderzoek doe je op verschillende manieren. Je kunt op internet veel informatie vinden, maar kleinere organisaties, zullen online weinig informatie verstrekken. Je zal ook zelf op onderzoek moeten gaan. Kijk in je eigen netwerk. Misschien zit daar wel iemand die jou meer informatie kan verstrekken. Of loop eens het bedrijf of de winkel in zodat je ‘sfeer’ kunt proeven. Of pak de telefoon en win algemene bedrijfsinformatie in. Vraag naar een specifiek product en je krijgt meer informatie dan je denkt. Het gaat er ook om dat je inzicht krijgt in de bedrijfscultuur. Ga door tot je antwoord hebt op de vraag: Waar wordt de nieuwe medewerker op afgerekend?

Als je het antwoord hebt, schrijf je zoveel mogelijk op over het beeld of de specifieke functiebeschrijving die je voor je ziet. En ga bij jezelf na of je jouw toegevoegde waarde overtuigend genoeg kan overdragen. Op basis hiervan schrijf je je motivatiebrief.

Wat zet je vervolgens in je algemene profiel op LinkedIn?

Ook je profiel op LinkedIn (headline en summary) kun je met dit in het achterhoofd schrijven, ook al heb je geen concrete werkgever voor ogen. Reflecteer over jouw droombaan, in welke sector, welke toegevoegde waarde ga jij hebben. Ook daar is onderzoek voor nodig. Wees specifiek en kies! Op “Breed inzetbaar”, “Ik sta open voor veel,” “open voor een nieuwe uitdaging” word je niet gevonden! Spar met anderen, hoe zij jou zien.

Wees een grote vis in een kleine vijver, want dan pas word je gevonden!

Als je hieronder een reactie plaatst wat je van dit artikel vond en vandaag nog deze tip toepast, stuur me dan een mail en ik check gratis de wervingskracht van je profiel!

Stuur mij een mail voor nog vier belangrijke tips voor jouw profiel en deel en ‘like’ dit artikel met jouw netwerk, via de knoppen hieronder. Als je een vraag hebt, plaats deze s.v.p. hieronder en hopelijk kan ik of iemand anders deze beantwoorden.

Met inspirerende groet,
Leni Minderhoud

http://www.leniminderhoud.nl/NL/Blog/De-slimste-tip-voor-je-LinkedIn-profiel-die-je-vandaag-nog-moet-toepassen.html

Advertenties
Categorieën:Uncategorized Tags: , , ,
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: