Home > Uncategorized > Prachtige tekst over functiebeperking die een talent is

Prachtige tekst over functiebeperking die een talent is

Ervaringen met begeleiden van Autisten in de praktijk van Ammerlaan Counseling bracht dit iniatief mee van een client, die in deze tekst (bron http://rdekooning.wordpress.com/2014/01/31/ik-heb-authenticitisme-ik-ben-geen-autisme-ik-zit-wel-in-het-beroepsonderwijs/) zichzelf aardig kon herkennen. Autisme wordt hierin als talent gezien ipv een belemmering.

“Ik heb aut(henticit)isme, ik ben geen autisme, ik zit wel in het beroepsonderwijs

Soms lijkt het erop alsof autisme een ziekte is. Alsof het iets is waar je je voor zou moeten schamen. Een groot aantal jongeren verzwijgt daarom bij een intakegesprek voor een toelating in het beroepsonderwijs hun autisme. Accepteren van een diagnose autisme kan een moeizaam proces zijn en het maakt het extra lastig als autisme wordt gezien als obstakel tot toelating voor goed onderwijs. Vooroordelen over autisme veroorzaken die obstakels. Ik zou dit graag anders zien en vind dat iedere student toegang tot goed onderwijs moet hebben. Juist studenten met autisme zou ik haast zeggen. Er is veel onderzoek gedaan naar de hersenwerking van jongeren met ‘autistische stoornissen’. Daaruit is gebleken dat de hersenen van deze jongeren anders werken. Dit ‘anders’ wordt een stoornis genoemd. En toch lijkt het erop dat dat anders ons triggert. Het lijkt erop dat we ons vaak willen onderscheiden van de menigte. Iedereen wil iemand zijn en je wordt aangemoedigd om je te onderscheiden. Dat is aangeleerd. Wat zouden we toch jaloers mogen zijn op jongeren met autisme, want die zijn per definitie authentiek. Ik spreek daarom niet van autisme, maar van authenticitisme.

In het tijdschrift ‘Engagement met Autisme’ zijn ervaringen met autisme in het mbo gedeeld (maart, 2013). Een van de ervaringen was dat studenten met autisme die een andere mbo-opleiding willen volgen dan een opleiding in de ICT of techniek vaak worden geweigerd door hun autisme. Dé autisten zouden wel kunnen functioneren in een ICT of technische sector, maar in een meer sociale studierichting? Echt niet! Het is zo jammer dat we ons vasthouden aan vooroordelen en kaders. Bovendien kan er niet worden gesproken over dé autist. De ene persoon met autisme kan vooral plannen en structureren lastig vinden, terwijl een ander misschien vooral moeite heeft met sociale situaties. Autisme vraagt maatwerk in de begeleiding. Vanaf augustus dit jaar wordt de wet Passend Onderwijs ook op mbo’s ingevoerd. Om mbo’s te helpen in hun zoektocht naar het bieden van passende begeleiding voor jongeren met autisme geef ik hieronder 5 tips én 1 gouden tip.

Tip 1: Duidelijk beeld creëren van de studie(situatie)
Dit vereist een grondig studieonderzoek. Als opleiding is het belangrijk in gesprek te gaan met de student. Achterhaal vooral de sterke en zwakke kanten van de student in kwestie. Kijk welke begeleiding een student nodig heeft van de opleiding en in hoeverre je als opleiding tegemoet kunt komen aan de begeleidingsvraag. Ook de motivatie die een student heeft om een bepaalde opleiding te kiezen, is essentieel. Sommige studenten met autisme vinden het lastig zich een voorstelling te maken van een opleiding en welke gevolgen de keuze voor een bepaalde opleiding met zich meebrengt. Hierbij kan gedacht worden aan de woonomgeving, het reizen, het onderwijssysteem, de grootte van de opleiding, wel of geen loting en de zorgstructuur van de opleiding (Sliepenbeek, 2014).
Tip 2: Zorg voor een warme overdracht
Een warme overdracht vanuit het voortgezet onderwijs kan niet ontbreken. Het versoepelt de overstap naar het mbo voor studenten met autisme. Als opleiding zorg je ervoor dat er concrete afspraken worden gemaakt zowel voordat de student de opleiding start (meeloopdagen en introductie) als tijdens het studietraject van de student (studie- en persoonlijke begeleiding).
Tip 3: Zorg voor een goede begeleiding tijdens de opleiding
Het is belangrijk dat iedere student centraal staat, de kans krijgt om een opleiding goed te doorlopen en dat het onderwijsteam zich daar volledig voor inzet. De docenten, studieloopbaanbegeleiders, studentendecaan, persoonlijk begeleider, ouders én de student zorgen regelmatig voor afstemming in de begeleiding. Bij de Hogeschool Arnhem en Nijmegen is het project Studeer Wijzer opgericht om studenten te helpen het beroepsonderwijs succesvol af te ronden.
Tip 4: Een succesvolle stageplek vinden voor de student
Stages zijn voor studenten met autisme vaak een struikelblok. Ook hier geldt dat een goede voorbereiding kan helpen. Een stagebegeleider dient samen met de student door te spreken wat de stage inhoudt, welke werkzaamheden verwacht worden en hoe de stage ingericht is. Ook hierin is de visuele voorstelling onmisbaar. Er vindt regelmatig een voortgangsgesprek plaats en succeservaringen worden gevierd.
Tip 5: Stap voor stap
Werk met schema’s en stappenplannen die overzicht bieden aan de student (Baltussen, Clijsen & Leenders, 2003). Dit kan bijvoorbeeld per les(periode). Het stap voor stap werken, zorgt voor een gevoel van steun en veiligheid bij de student. Het voorkomt dat de student het overzicht verliest met als gevolg stress en paniek waardoor de student opgeeft. En daardoor uitvalt.

Gouden tip: Zoek naar de mogelijkheden en competenties van een student. Autisme is geen eindpunt, maar een vertrekpunt.

Weliswaar zijn deze tips toepasselijk voor alle studenten in het beroepsonderwijs. Het accent ligt nu op autisme, maar iedere jongere profiteert ervan.

  • Baltussen, M., Clijsen, A., & Leenders, Y. (2003). Leerlingen      met autisme in de klas. Een praktische gids voor leerkrachten en intern      begeleiders. Giethoorn ten Brink: Meppel.
  • Sliepenbeek, S. (21 januari 2014). Studeren met ASS.      Gepresenteerd op Autisme Steunpunt, Eindhoven.
  • Wijnker-Holmes, B. (2013). Ervaringen met autisme in      het mbo. Engagement met Autisme, 40, 10-12.”

 

Advertenties
Categorieën:Uncategorized Tags:
  1. rdekooning
    22 februari 2014 om 9:36 am

    Wat fijn om te horen dat de blog herkenbaar is. Laten we elkaar vooral blijven volgen. We kunnen mogelijk wat voor elkaar betekenen in de toekomst?!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: