Home > Uncategorized > Tweets van @labclassdoctor Koos van der Kolk om lab onderwijs te verbeteren

Tweets van @labclassdoctor Koos van der Kolk om lab onderwijs te verbeteren

Technisch onderwijs is duur, vinden mensen, want men heeft dure apparaten, grondstoffen en m2 nodig om competenties aan te leren. Steeds meer studenten in 1 lab is echter onveilig, en werktijdverkorting om meer klassen in 1 dag te proppen lijkt rendementsverhogend, maar blijkt ook risicoverhogend. En uitlopen om dat experiment toch even netjes af te ronden is er niet bij die dag.

Daarnaast zijn er nog vele carriers mogelijk in de beta (zie bijv betabanen.nl) en dus trekken meer studenten naar de science. Ook HAN heeft dit jaar weer een extra instroom van nieuwe studenten, bijv in de Biologie en Medisch en Chemie opleidingen http://www.han.nl/gebied/techniek/ . Maar de werkdruk en studiedruk moet wel te doen blijven, en dus zie je steeds meer kennisdeling over onderwijsverbeteringen in tecnischonderwijs. Naast het gebruik van video instructies en video rapportages door studenten en docenten (flipped classroom) wordt ook steeds meer met peer feedback gewerkt.

Koos van der Kolk (WUR) verzamelde er een aantal en twitter hierover onder @labclassdoctor 

 

Enkele voorbeelden:

 Asking some students to think aloud while performing an experiment gives insights in how to improve the lab class

Worth exploring: Students digitally reporting their work and showing these reports to next year’s students http://goo.gl/gufAs6  #education

Interesting! Student generated video reports as an assessment tool in the laboratory class. http://goo.gl/aNZGVe

Also good practice: include “leading questions to guide the students to report observations” in the lab manual http://goo.gl/fNcbP3

Good practice: Measure how well lab classes are aligned in the curriculum as a whole http://goo.gl/fNcbP3

“@corabusstra: Reflecting on [lab, KvdK] tasks improves performance, sharing reflections–>no additional benefits ”  http://feedly.com/k/1kP9ubA

How Flip Teaching Supports Chemistry Undergraduate Laboratory Learning – http://goo.gl/AqGUSQ

“@corabusstra: Let students do the talking not the [lab class supervisor] (…)  http://feedly.com/k/1givgET “. Many supervisors are too helpful!

iPads in the paperless chemistry laboratory within HE from Journal of STEM Education: http://jstem.org/ojs/index.php?journal=JSTEM&page=article&op=viewFile&path%5B%5D=1827&path%5B%5D=1519 … #HEASTEMLeeds

Exploring the Potential of Smartphones and Tablets for Performance Support in Food Chemistry Laboratory Classes http://goo.gl/1ZGynv

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: