Home > Uncategorized > De uitdaging van ‘IkPas’: een alcoholvrije introductie | Trimbos

De uitdaging van ‘IkPas’: een alcoholvrije introductie | Trimbos

De introductieweken voor eerstejaarsstudenten en alcohol lijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. De nieuwe hbo-studenten behoren echter tot de generatie van NIX en mogen geen alcohol drinken omdat zij nog geen 18 jaar zijn. Verschillende gezondheidsinstellingen, het Trimbos-instituut en Windesheim promoten daarom met de actie ‘IkPas’ een alcoholvrije introductie.

Hiermee worden mentoren, ouderejaars, leden van studentenverenigingen en docenten aangespoord om – als steun in de rug en als voorbeeld – veertien dagen geen alcohol te drinken.

Alcohol wordt traditioneel gezien als een belangrijk smeermiddel en als stemmingsverhoger tijdens de introductiedagen. Nu sinds 1 januari 2014 het alcoholverbod geldt voor jongeren onder de 18 in de publieke ruimte, breken organisatoren zich de hersens op welke wijze zij kunnen stimuleren dat die leeftijdsgrens wordt nageleefd. Niet alleen door de studenten zelf maar ook door de verstrekkers van alcohol. Onder andere gebeurt dit door het inzetten van polsbandjes, maar een dergelijke maatregel dient voornamelijk ter controle.

Oproep tot solidariteit
Het lectoraat Verslavingspreventie van Windesheim, het Trimbos-instituut, de GGD en verslavingszorginstellingen zijn van mening dat een plezierige en geweldige introductie niet per se afhankelijk is van het gebruik van alcohol. Vandaar de oproep naar de omgeving van de aspirant-studenten om samen het biertje een tijdje te laten staan. Via de website van ‘IkPas’ kunnen mensen zich aanmelden voor een alcoholvrije periode van veertien dagen. In Zwolle worden extra ondersteunende acties uitgevoerd.

Leerzaam en heilzaam
Trimbos-medewerker Rob Bovens en tevens lector Verslavingspreventie bij Windesheim legt uit: ‘We putten hierbij uit de ervaring die we opdeden met projecten als ‘40 dagen zonder alcohol’ die in het recente verleden op diverse plaatsen in het land zijn gehouden. Ook de meest verstokte gezelligheidsdrinkers ervoeren zo’n alcoholvrije periode als leerzaam, heilzaam voor hun gezondheid en kwamen deze achteraf gezien vrij moeiteloos door.’

Beloning
Windesheim geeft extra aandacht aan de actie: de IkPas-mentor van het jaar 2014 wordt beloond met een reischeque en deelnemers krijgen een fraai speldje. Bovens: ‘We hebben hierbij gekozen voor de blauwe druppel. En niet voor de blauwe knoop, want die is voor mensen die nooit (meer) drinken.’ Windesheim werkt ook samen met Smart Connection van de instelling voor verslavingszorg Tactus. Medewerkers van Smart Connection verkopen tijdens de eerste introductieweek alcoholvrije cocktails (Happy Drinks).

Meer informatie
Iedere belangstellende in Nederland kan de uitdaging aangaan en zich inschrijven op de website www.ikpas.nl.

Advertenties
Categorieën:Uncategorized
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: